Залежно від наявності чи відсутності емоційного забарвлення пропозиції поділяються на окликувальні (емоційно забарвлені, у мовленні вимовляються з особливим підвищенням тону) і неокликувальні (емоційно не забарвлені).
Емоційне забарвлення пропозиції означає почуття, що воно передає. Адже слова дозволяють передавати будь-які емоції, переживання. Наприклад, гнів, роздратування, лють, радість, захоплення легко передаються за допомогою тих чи інших слів.
Залежно від мети висловлювання виділяються три виду пропозицій: оповідальні, запитальні та спонукальні
Пропозиції щодо мети висловлювання: Оповідальні – пропозиції, у яких про щось повідомляють, оповідають. Питання – пропозиції, В яких міститься питання. спонукальні – пропозиції, які спонукають до дії