ROYALTY CONSULTING AGENCY
ГЛАВНАЯ    |     НОВОСТИ    |     ЗАКОН    |     БЕЛЫЙ  и  ЧЕРНЫЙ СПИСОК     |     КОНТАКТЫ    |     ПРАКТИКА и АНАЛИТИКА
05.07.2011
Як організувати музичне оформлення закладу, не порушуючи законодавства

Адміністрацію закладів громадського харчування, розважальних та спортивних установ нерідко дивує те, що вони повинні платити за музику, яка там звучить. Більше того, за її несанкціоноване програвання передбачена система покарань. Тож у цій консультації ми розглянемо основні правові нюанси комерційного використання музичних творів.

Яке програвання музики вважається публічним виконанням?

Якщо музика грає так, що її можуть почути люди, які не є родичами або близькими знайомими вашої сім’ї, то це вже відповідає критерію публічності. Це стосується і тих випадків, коли, наприклад, продавець у магазині (або бармен у кафе) ввімкнув музику «для себе», але її чують відвідувачі (ст. 1 Закону про авторське право).

Комерційне виконання музики: що воно означає?

З точки зору авторського права, не має значення, коли здійснюється виконання музичних творів, тут головним критерієм є ознака публічності. А при будь-якому публічному виконанні (окрім офіційних і релігійних церемоній) необхідно отримати дозвіл автора та сплатити роялті (ст. 15 Закону про авторське право). Дозвіл оформлюється у вигляді авторського договору письмово (ст. ст. 32, 33 Закону про авторське право).

Сплачувати винагороду за виконання об’єктів суміжних прав (фонограм чи відеограм) необхідно тільки за умови їх комерційного використання (ст. 43 Закону про авторське право), під яким іноді помилково розуміють отримання власником закладу прибутку за програвання музики (плата за музичне оформлення, за вхід на дискотеку і т.п.).

У ст. 43 Закону про авторське право зазначено: виплачувати винагороду необхідно як за безпосереднє, так і за опосередковане використання фонограм і/або відеограм.

Тобто, якщо підприємець займається комерційною діяльністю (торгівля, громадське харчування, побутові послуги, спортивні заняття, танці і т.д.) і в приміщенні його закладу грає музика (в тому числі і фонова), це й буде її опосередковане використання.

Крім того, в постанові КМУ № 71 наведено повний перелік таких осіб. Серед них зазначені також суб’єкти господарювання (юридичні та фізичні особи), які є власниками різних закладів культури, клубів, дискотек, розважальних комплексів, закладів громадського харчування, підприємств та організацій торгівлі, спортивних і спортивно-оздоровчих закладів.

Використання класики і ретромузики: що потрібно знати?

Будь-який музичний твір стає суспільним надбанням після 70 років із дня смерті автора (ст. 28 Закону про авторське право). З цього моменту його можна вільно (не порушуючи особисті немайнові авторські права) використовувати. Але необхідно зважити на деякі нюанси.

Пристрої для використання музики та їх різновиди У ст. 1 Закону про авторське право перелічено способи публічного виконання, серед яких подання творів, виконань, фонограм, передач організацій мовлення як безпосередньо (в живому виконанні), так і за допомогою будь-яких пристроїв і процесів (музичного центру, комп’ютера тощо).

Окрему увагу слід звернути на радіо. Побутує думка, що отримувати дозвіл і платити роялті за використання радіо не потрібно. Проте вона хибна. Пояснимо докладніше.

По-перше, програвання передач радіо підпадає під визначення публічного виконання (ст. 1 Закону про авторське право).

По-друге, окрім власних передач в ефірі, крутять також фонограми різних виконавців.

Це стосується і телевізорів, у тому числі кабельного або супутникового телебачення. Якщо з телевізора в кафе звучать музичні програми, кліпи і т.д., жоден договір із постачальником таких послуг не надає право на публічне використання об’єктів авторського права і суміжних прав.

Використання ліцензійних дисків

Будь-який ліцензійний компакт-диск призначено для приватного використання. Придбання ліцензійного диску не надає право його публічно показувати, програвати чи демонструвати (ч. 4 ст. 8 Закону про розповсюдження аудіовізуальних творів).

Порядок отримання дозволу та виплати винагороди (роялті)

Перед тим як організувати музичне оформлення свого закладу, власник зобов’язаний отримати дозвіл на використання авторських прав та підписати договір про виплату роялті за використання суміжних прав.

Дозвіл можна отримати, уклавши договір з авторами всіх музичних композицій, які будуть використовуватись в закладі, або з організацією колективного управління авторськими правами.

Винагороду за використання суміжних прав виплачують тільки через уповноважену організацію колективного управління. Законодавством України не передбачено отримання дозволу на використання фонограм та відеограм безпосередньо від її виконавця чи виробника. Єдиний законний спосіб їх публічного виконання або демонстрації – укладення договору з уповноваженою організацією колективного управління.

Розмір винагороди визначається відповідно до постанов КМУ № 71 (за використання об’єктів суміжних прав) та № 72 (за використання об’єктів авторського права). Порядок визначення ставок роялті за них дещо відрізняється.

Відповідальність за порушення авторських і суміжних прав

Якщо в приміщенні або на території кафе, ресторану, клубу, розважального комплексу, спортивного, фітнес-клубу, торговельного центру грає музика (в живому виконанні, з радіо, телевізора, комп’ютера і т.д.), але немає дозволу на використання авторських прав і не укладено договір з уповноваженою організацією колективного управління, власника такого закладу можуть притягнути до адміністративної, кримінальної або цивільної (матеріальної) відповідальності.

Повну версію статті можна прочитати в газеті «Все про бухгалтерський облік» за №47 від 23.05.2011 р.

Источник: Все про бухгалтерський облік

ВИДЕО

Репортаж ICTV о выплате роялти
Репортаж ICTV о выплате роялти

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Можно ли эффективно бороться с "пиратством" и нарушениями авторских прав?

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Роялти за музыку в кафе и Интернет

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Что бывает, с теми кто не платит за музыку


Однажды в 1997 году известный харьковский музыковед С.А. Коротков

МЕДИА ПАРТНЕРЫ