ROYALTY CONSULTING AGENCY
ГЛАВНАЯ    |     НОВОСТИ    |     ЗАКОН    |     БЕЛЫЙ  и  ЧЕРНЫЙ СПИСОК     |     КОНТАКТЫ    |     ПРАКТИКА и АНАЛИТИКА
08/10/2008
Прес-конференція відомих зірок української естради та музичних продюсерів на тему захисту інтелектуальних прав артистів

7 жовтня о 13:30 в УНІАН відбулася прес-конференція за участю зірок української естради та музичних продюсерів, темою якої став захист інтелектуальних прав артистів. У прес-конференції взяли участь Руслана, Едуард Клім, Володимир Бебешко, Дмитро Костюк та Ігнат Бережний (директор Асоціації Музичної індустрії України).

Зірки української естради та музичні продюсери обурені низьким рівнем захисту їх права на отримання коштів за публічне використання результатів їх творчості. Більше п’яти років минуло після прийняття відповідних постанов Кабінету Міністрів України, які зобов’язали всі підприємства громадського харчування (кафе, бари, ресторани), торгівлі (супермаркети, торгівельні центри) заклади дозвілля (клуби і розважальні центри), підприємства транспорту (таксі, оператори автобусних і залізничних перевезень), в яких звучить музика, а також телерадіокомпанії, сплачувати відсоток від своїх доходів тим, хто створив музичний продукт*. Однак, абсолютна більшість українського бізнесу ігнорує положення вищезазначеного законодавства. Більше того, Держава так і не спромоглася створити прозорі умови адміністрування вищезазначених «музичних зборів», в результаті чого з’явилася ціла низка організацій, які працюють не на артистів, авторів і продюсерів, а на власну кишеню.

Українські митці звернулися до Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко з відкритим листом, в якому вони вимагають звернути увагу на гострі проблеми музичної індустрії заради подальшого розвитку української музичної культури. Про серйозність намірів свідчать підписи людей, творчістю яких щодня насолоджуються сотні тисяч українців: артисти і автори - Руслана Лижичко, Андрій Данилко, Наталя Могілевська, Костянтин Мєладзе, Олександр Пономарьов, Віталій Козловський, Гарик Кричевський, Потап, Настя Каменських, Гайтана, Росава, гурти – Скрябін, Мандри, Танок на Майдані Конго, Плач Єремії, С.К.А.Й., Друга Ріка, Моторолла, ХS, Mad Heads XL, Табула Раса, L’amour і 4 Короля, музичні продюсери – Дмитро Костюк, Едуард Клім, Олександр Ксенофонтов, Юрій Нікітін, Богдан Гловацький, Дмитро Прикордонний, Юрій Фальоса, керівники звукозаписуючих компаній і видавництв – Едуард Клім, Олег Долінський, Андрій Даховський та інші. Повний текст листа за адресою: http://www.uami.org.ua/ua/events/actual/45.html

ПРОБЛЕМИ

1. Переважна більшість українського бізнесу не сплачує за музику – артисти, автори і музичні продюсери будуть з цим боротися.

• Держава не приділяє достатньої уваги проблемі захисту прав артистів, що приводить до масових порушень законодавства України. Обсяги втрат за використання музичних прав є колосальними. На сьогоднішній день в Україні з населенням у 47 млн. чол. для артистів і продюсерів збирається лише менше 1 млн. доларів США на рік, в той час як аналогічні організації у Нідерландах (з населенням у 16.5 млн.чол.) збирають 97 млн. доларів США, а сусідній Польщі - 14 млн. дол. Оскільки на сьогоднішній день приблизне співвідношення між українським/російським/зарубіжним репертуаром складає 30%/30%/40%, можна зробити висновок, що кожен український артист, якого цінує суспільство, недоотримує мінімум 1 млн. гривень на рік.

• Розуміючи, що музика є невід’ємною частиною сервісу, українські підприємства продовжують використовувати музику, але платити за неї не збираються – адже ризик настання відповідальності за такі порушення вони вважають незначним.

2. Сьогодні в Україні функціонують 14 (!) організацій колективного управління, які конкурують між собою – ця ситуація є неприйнятною для митців.

Організації колективного управління повинні працювати на артистів, авторів і музичних продюсерів, адже вони є їх представникам. Право працювати мають отримати лише ті організації, яким ДОВІРЯЮТЬ БІЛЬШІСТЬ МИТЦІВ. Решта – повинні залишити цей ринок!

Нажаль, через недосконалість нормативно-правової бази, сьогодні створити свою «кишенькову» організацію колективного управління може практично будь-яка особа. Такі організації функціонують у повному відриві від митців - вони збирають кошти за музику, але не виплачують їх і не звітують перед артистами. Є потенційна загроза того, що кількість організацій буде і надалі збільшуватись, і дуже скоро поряд зі скандалом з «Еліта Центр» ми будемо свідками аналогічних скандалів у сфері колективного управління музичними правами.

Звичайно, є люди, які зацікавлені у хаосі на ринку колективного управління, адже функціонери непрозорих організацій «ловлять рибку у мутній воді». Так, на сьогоднішній день існують організації колективного управління Всеукраїнське об’єднання суб’єктів авторських і суміжних прав “Оберіг”, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнське Агентство з авторських та суміжних прав», Асоціація “Гільдія виробників відеограм і фонограм”, Громадська організація «Агентство охорони прав виконавців», Всеукраїнська громадська організація “Автор”, які протягом років здійснюють збір належної нам винагороди, прикриваючись папірцями-свідоцтвами від Держави, але реально не представляючи наші інтереси.

При цьому, коли справа доходить до розробки політики у сфері захисту авторського права і суміжних прав, державні органи не вважають за потрібне вислухати думку популярних артистів, авторів і музичних продюсерів та їх представників. Яскравий приклад – проведення розширених слухань Комітетом науки і освіти Верховної Ради України («профільним» комітетом у цій сфері) без участі жодного популярного виконавця або продюсера. Навпаки, невідомо звідки у Верховній Раді з’являється Проект закону про колективне управління правами на твори, виконання, фонограм, відеограми (реєстраційний номер 2451 від 07.05.2008), прийняття якого призведе до появи монстроподібного органу під назвою «Палата колективного управління», повноваженням якої може позаздрити Тендерна палата. В результаті винагорода артистів знову залишиться в кишенях загадкових «чиновників від музики».

ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНИХ ДВОХ ПРОБЛЕМ

1. Кожен, хто використовує музику, але ухиляється від сплати роялті – має бути притягнутий до відповідальності відповідно до Закону.

2. Держава повинна забезпечити відсутність непрозорих і непідконтрольних артистам організацій у сфері управління НАЛЕЖНИМИ ЇМ музичними правами.

* ДОВІДКА:

Відповідно до законодавства (Закон України «Про авторське право і суміжні права», Постанов КМУ №№ 71,72 від 18 січня 2003р «Про затвердження розміру винагороди(роялті) за використання опублікованих з комерційною метою фонограм і відеограм та порядку її виплати») всі підприємства громадського харчування, торгівлі, заклади дозвілля, підприємства транспорту, в яких звучить музика, а також телерадіокомпанії, мають сплачувати відсоток від своїх доходів тим, хто створив музичний продукт. Посередником між десятками тисяч таких закладів і тисячами творців виступають організації колективного управління. Такий механізм працює в усіх європейських країнах протягом десятиліть, він довів свою ефективність і тому був закріплений законодавством.

При цьому,

• незаконне використання музики є крадіжкою, законів України необхідно дотримуватися;

• будь-який бізнес, який використовує музику, але не платить за неї – є соціально безвідповідальним і не турбується про майбутнє української культури;

• виплата винагороди дозволяє артистам та авторам продовжувати творити, адже українська пісенна творчість і талант вітчизняних виконавців є визнаною у всьому світі. Асоціація музичної індустрії України є неприбутковою галузевою організацією, яка створена для боротьби з піратством, захисту інтелектуальної власності, створення інфраструктури музичної індустрії та запровадження європейських стандартів захисту авторського права і суміжних прав. Асоціація тісно співробітничає з міжнародною організацією IFPI (International Federation of Phonographic Industry), яка має свої представництва,так звані «національні групи IFPI», у 49 країнах світу.

Протягом першого півріччя 2008 року Асоціацією було проведено аналіз всіх існуючих в Україні організацій у сфері використання музичних прав. За результатами аналізу за обсягами зібраної, розподіленої та виплаченої винагороди (роялті), а також за кількістю відповідних договорів із зарубіжними організаціями колективного управління, Асоціацією було визнано найбільш ефективними такі організації колективного управління в Україні:

• у сфері публічного сповіщення музичних творів, виконань, фонограм – ДП «Українське агентство з авторських та суміжних прав», ОП «Український музичний альянс»;

• у сфері публічного виконання музичних творів, виконань, фонограм – ДП «Українське агентство з авторських та суміжних прав», ОП «Українська ліга музичних прав».

Источник: Блог Руслани

ВИДЕО

Репортаж ICTV о выплате роялти
Репортаж ICTV о выплате роялти

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Можно ли эффективно бороться с "пиратством" и нарушениями авторских прав?

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Роялти за музыку в кафе и Интернет

ЧТО БЫВАЕТ, С ТЕМИ КТО НЕ ПЛАТИТ ЗА МУЗЫКУ
Что бывает, с теми кто не платит за музыку


Однажды в 1997 году известный харьковский музыковед С.А. Коротков

МЕДИА ПАРТНЕРЫ